štvrtok 27. júla 2017

Maximum z Boeingu 737 cast prva



Cast prva


Vsetko to zacalo dost necakane, ked som bol vybrany s mojim kolegom, aby sme sa zucastnili na tzv. GE (General Electric) maintainability demo v Cinncinaty Ohio na novo vyvyjanom motore LEAP-1B, ktory sa uz pouzíval aj na letovych testoch Boeingu 737MAX.
Pravdu povediac, nevedel som co to bude za kurz alebo trening a tak sme plny ocakavani vyrazili na linke Emirates Dubaj - Chicago, kde sme museli prestupit a pokracovat s American Eagle do Cincinnati. Po cca 17 hodinach cestovania koncime na hotely, kde zistujeme ze takto vecer sa tu uz asi nenajeme a prehovarame chlapika vo Wendy’s drive in aby nam predal aspon dva hamburgery s hranolkami. Pekne dlho vzdoroval lebo sme neprisli na aute a on nema dovolene predavat ludom, ktori len tak pridu peso - rozkaz znel jasne! Nesmi projit za kazdou cenu!
Preto moj kolega vyuzil svoj sarm a po 5 minutach povolil. Zapili sme to standardne v hotelovom bare pivom a sli na zasluzeny odpocinok.



Cely areal GE Aviation Engine testing

V lavej spodnej vacsej hale sme pracovali my

Preto moj kolega vyuzil svoj sarm a po 5 minutach povolil. Zapili sme to standardne v hotelovom bare pivom a sli na zasluzeny odpocinok.
Rano sa stretame na ranajkach a pred prichodom autobusu sa zacinaju zbiehat ludia nam podobny. Zistujeme ze su tu vyslanci z firiem, ktore maju byt v buducnosti jedny z prvych zakaznikov noveho Boeingu 737MAX ako Westjet, Southwest, Lion air a my z FlyDubai.

Po kratkom zoznameni s predstaviteľom GE nastupujeme do autobusu s dalsími ludmi z Boeingu a francuzkej spoločnosti Safran a vyrazame s rannym usvitom krajnou zahalenou jemnou hmlou smer GE aviation testing Peebles.
Testovacie standy s dobre viditelnymi stopami po prudoch spalin z motorov

Vyzera to ako mala runway no vraj nebola zamyslana na pristavanie lietadiel az na jedneho chlapika, ktory tam s Cessnou 150 pristal nudzovo pre poruchu alternatora. Mal vraj velky problem sa odtial potom dostat...

V jednom okamihu autobus pribrzdil a vyhybal sa kamionu vezucom podla velkosti motor na Boeing-777 GE90. Za okamih sme uz boli pred vratnicou, kde sme museli prejst bezpecnostnym skolenim a dokonca aj testom, aby nam mohla byt vydana vstupka. Boli sme upozorneny, aby sme nefotili nikoho a nic. To, ze to beru vazne nam bolo dolozene prikladom, kedy museli niekoho z kurzu aj vylucit a zhabat mu mobilny telefon.

Skoda, pretoze skusobna bola obrovska a bolo sa na co divat a tak vam tento clanok dolozim aspon fotografiami z internetu, aby ste videli, ze to miesto skutocne existuje a aby som si ja nedral len tak bruska mojich prstov na klavesnici. Ved radsej raz vidiet ako tri krat pisat…
GE Peebles - zariadenie sluziace na testovanie strihu vetra a turbulencii pocas chodu motora (druzicovy zaber)

GE Peebles - zariadenie sluziace na testovanie strihu vetra a turbulencii pocas chodu motora. Gulovita cast sluzi na presne usmernenie vzduchu tak, aby nebol turbulentny pre presne merania.


Od vratnice to bolo ku hale kde visel zo stropu na kolajnicovom zeriave motor este asi 1 km. Vsade mnozstvo jazierok, ktore s premyslenym systemom flory fungovali ako prirodny septik, pasuce sa dive husy a vy sa cudujete co tu vlastne robite.

Po vstupe do hangaru vam ako prve do oka padne priemer fanu (slovensky podla CAA SK - vrtula). Oproti motoru Boeingu-737NG CFM 56-7 je to dost podstatny rozdiel nielen vo velkosti, ale aj konstrukcii. Lopatky su kompozitove a titanova zostala uz len nabezna hrana. Dalej si vsimnete rozdielne umiestnene komponenety na skrini nahonov a horucej casti, ktora oproti svojmu predchodcovi tiez pribrala co do dlzky I objemu a nasla miesto novym komponentom.

Pohladom zozadu som sa marne snazil hladat vzduchovo-olejovy vymennik elektrickeho generatora. Az neskor mi bolo vysvetlene, ze su vnorene do “fan case” cize oplastenia fanu. A naozaj ked som dal dole kryt zbadal som mnozstvo malych rebier ostrych ako britva. Tie vymenniky su 2 na pravej a 2 na lavej strane. Dva na kazdej strane pre chladenie oleja generatora a dva na chladenie oleja olejovej nadrze motoru, ktora je teraz valcoviteho tvaru podobna bananu.


Strielanie cudzich predmetov do beziaceho motora

Gulovite zariadenia nazyvane sfera je sustava vostin usmernujuca nasavany vzduch do motoru tak,  aby nedochadzalo k turbulenciam

Tych zmien by som mohol menovat mnoho, pretoze je to uplne novy motor a so svojim predchodcom nema spolocne asi nic okrem toho, ze to papa kerosin alias JET-A1.
Dovolim si este jednu pikosku… Palivove trysky a lopatky vysokotlakej turbiny boli vyrobene technologiou 3D tlace!
Na údržbu motor vyzerá byt celkom priateľsky, ale nechcem prebiehať lebo to sa uvidí až ked prídu prve poruchy a výmeny komponentov reálnom čase a pocasi.
Dosť bolo rozjímania sa…
Asi sa pýtate, prečo sme tam vlastne boli lebo zatiaľ to vyzerá len na také očumovanie ze?

My sme boli vlastne pokusne mysi. Počas piatich dni nám vždy každej skupine tvorenej dvomi mechanikmi (celkovo 4 skupiny) dali vytlačený manuál a museli sme podla neho daný komponent vymontovat, nainstalovat alebo deaktivovat a mozem vam povedat, ze som sa niekedy celkom dobre zapotil. Hlavne pri vymene kabloveho zvazku obopinajucom cely motor.
Strielanie cudzich predmetov do beziaceho motoru

Test chodu motoru pocas nasavania obrovskeho mnozstva vody

Po tom co opadlo okuzlenie novym motorom nas zobrali autobusom na prehliadku celeho arealu a chlapik, ktory nam do mikrofonu rozpraval o tomto zariadeni ho mal pekne v malicku a mal som pocit, ze vedel historiu aj kamena leziaceho pri ceste.
Ukazal nam miesta kde prave prebiehala motorova skuska LEAP-1B za ucelom testovania ETOPS, na inom mieste este len motor pripravovali na jeden z dalsich testov. Videli sme aj miesto kde testovali motor pre program JSF (Joint Strike Fighter), ale asi najvaciu pozornost budilo miesto na testovanie strihu vetra, nasavania vody do kompresoru a strielania zamrznutych kureniec, kusov ladu a pod. do beziaceho motoru.
Exkurziu sme zakoncili na mieste testovania motorov GE-90 s vykonom 513.9 kN co je doteraz najsilnejsi prudovy motor aky kedy clovek vyrobil, no som si isty,ze uz teraz skusobnu pripravuju na testovanie motoru pre Boeing 777X - GE9X, ktory by mal byt este vykonnejsi.
Bol to naozaj pekny zazitok, no po tyzdni nas opat cakala ta umorna cesta spat, ale nelutujem, ze som siel. Prave naopak, ocenujem, ze mi firma dala takuto prilezitost a ze vyrobca motoru riesi aj otazku ako bude vykonavana udrzba, ci je rychla a efektivna. Novy vyrobok samozrejme prinesie vela zmien a dufam, ze budu prevladat tie pozitivne, pretoze vyvoj a hlavne v letectve kde sa pozera v dnesnej dobe na vsetky vydavky sa nedá zastavit.


Ak sa vam moj clanok pacil, tak si urcite nezabudnite naladit moje stranky aj na buduce, ked vam porozpravam ako bolo na typovke Boeing 737MAX.


Letu zdar
Test chodu motoru pocas nasavania obrovskeho mnozstva vody

Test chodu motoru pocas nasavania obrovskeho mnozstva vody

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára