Jedného dňa v roku 2015 som dostal
ponuku od spoločnosti v ktorej momentálne pracujem, či by som
nechcel ísť prebrať v roku 2016 jedno z ôsmych lietadiel, ktoré
mali byť v tom roku dodané. Neveriacky som sa pozeral na kolegu a
hovorím mu: „Počkaj porozmýšľam, …, samozrejme, že chcem!“.
Vždy som sa chcel pozrieť do Mekky Boeingu a túto príležitosť
som nechcel premeškať, pretože by už nikdy nemusela prísť.
Začiatkom roka 2016 mi bol upresnený dátum dodania lietadla, ktorý
spadal na 14ty až 20ty jún 2016 a meno kolegu z oddelenia letovej
spôsobilosti (Airworthiness departmentu).
Kontaktoval som teda Alana, aby som
získal ďalšie informácie o našej ceste do Seattlu. Jeho rady
boli veľmi cenné, nakoľko robil skoro každú druhú dodávku
nového lietadla pre našu spoločnosť, čo vtedy pri cca 51
lietadlách robilo úctyhodné číslo. Zabezpečili sme si
ubytovanie a všetky ostatné záležitosti ohľadom cesty, aby sme
sa 14ho júna ráno stretli na letisku.
|
|
---|
Večer pred tým som skončil dennú
službu, takže nebyť mojej ženy, tak sa balím ešte asi dodnes.
Všetko som si nahádzal do kufra a ráno sa už o siedmej stretáme
v Dubaji na letisku. Prehodili sme pár slov, dávame si ešte pivo a
vybrali sme sa (ako to volajú na letisku v Bratislave) k odletovej
bráne. Boeing 777-300 je pripravený a dopĺňajú sa posledné
litre paliva. To musí byť nie len po štuple, ale aj nad a neviem
či aj dva kýble kerosínu JET-A1 nedali letuške do ruky pred tým
ako zavrela dvere, keby sme mali náhodou málo. Vy sa možno teraz
smejete a kolegyne nežného pohlavia pracujúce na palube lietadiel
gúľajú očami, no nás čakalo 14 hodín a 30 minút letu. Viete
mňa začínajú žrať mrle ako hovorila moja stará mama už po
hodine letu, pokiaľ to sám „nešoférujem“. Teraz ma čakalo
viac ako 14 hodín letu, prelet niekoľkých časových pásiem a
hlavne trochu normálnejšia teplota, ktorá začala počas ramadánu
dosahovať svoje maximá. Únava a pivo zabrali a ja hneď po štarte
zaspávam. Zobúdzam sa niekde nad krásne hornatým Iránom počas
prvej „reklamnej prestávky“.
Najedol som sa a zapil bielim vínom a ani netuším kedy som opäť zabral aby som sa zobudil niekde okolo severného polárneho kruhu, ktorý prezrádzali plávajúce ľadové kryhy na morskej hladine.
Normálny človek by
pozeral pekne na na ten display pred sebou a hľadal tulene alebo
ľadové medvede. Ja si ani tak moc nevšímam pohľad z kamery pod
lietadlom, ale do oka mi bije údaj -51°C a v hlave sa mi prehráva
video Boeingu 777 British Airways ako plachtí so zamrznutými
palivo/olejovými výmenníkmi motorov Rolls-Royce, keď si
predstavím bod mrznutia paliva. Aby som tejto problematike pozrel
lepšie na kĺb, poprosil som o ďalšiu flaštičku bieleho, povedal
som si že aj tak sú na tejto triple motory General Electric a opäť
zaspávam. Po niekoľkých trhnutiach hlavou, hľadaní pozícii na
spanie a utretí dlhých slín siahajúcich od kútiku mojich úst až
po rameno sa preberám nad Kanadou počas druhej reklamnej prestávky.
Dojedáme a dopíjame, prelietavame hranicu Kanady a USA a o chvíľu
aj pristávame na letisku Seattle Tacoma (SEA TAC), kde na nás čaká
paní z Boeingu, aby nás odviezla na Hotel. Odlietali sme 09:35
dubajského času a pristáli sme niečo po jednej hodine
washingtonského času po 14hod a 30min. Celkom slušný časový
posun, ktorý sa snažíme zmierniť s Alanom pár pivami a večerou
v steakhouse neďaleko hotela. V USA sa cítim strašne mladý. Možno
by to viac potešilo nežné pohlavia, ale okrem jedného miesta si
odo mňa všade pýtali doklad totožnosti, aby sa uistili či to
pivo naozaj môžem... Aj keď som celý let prespal, únava nám
pomaly sadá na plecia a my sa pod jej tiažou v skorých večerných
hodinách presúvame do izieb. Zajtra ma čaká ďalší splnený
sen.
Pohľad zo spodnej kamery |
Najedol som sa a zapil bielim vínom a ani netuším kedy som opäť zabral aby som sa zobudil niekde okolo severného polárneho kruhu, ktorý prezrádzali plávajúce ľadové kryhy na morskej hladine.
|
|
---|
Je streda ráno a po typických
hotelových raňajkách a káve sa stretáme s Alanom pred hotelom.
Šofér z Boeingu už na nás čaká a tak nasadáme do auta a začína
sa mnou dlho očakávaný presun na Boeing Field sídliaci na King
Country International Airport. Z diaľky už začínajú stúpať nad
okolitý horizont smerovky Boeingov 737. Keď sme sa dostali bližšie
zisťujem, že to nie sú len také obyčajné 737my, ale ich šedá
farba prezradzovala, že sa jedná o vojenský program a množstvo
antén a iné ukončenie krídla už nevyvrátilo fakt, že sa jedná
o verziu P-8A Poseidon. Prešli sme aj okolo The Museum of Flight,
kde vonku stáli také typy ako Boeing 707 alebo Lockheed L -1049
Constellation a na druhej strane cesty zastrešená ďalšia
statická ukážka s typmi ako Boeing 787 Dreamliner, B-29
Superfortress, Concorde, B-17,... Strašne som sa tešil a neviem či
mi už prst podvedome nestláčal virtuálnu spúšť fotoaparátu.
Po vojenských stojánkach nasledujú tie comercial pre klasických
zákazníkov, ďalej som zahliadol 3x Boeing 767 tanker programu pre
USAF a za budovami pekne schované Boeingy 737 MAX.
Dostávame sa na parkovisko Delivery
centra a po vstupných formalitách vstupujeme do hlavnej budovy z
ktorej ešte dýcha novota a kto sa niekedy dostal do nového
lietadla a zavoňal k nemu, tak toto bolo podobné. Alan mi to
ozrejmil a hovoril, že ešte nedávno to tu rekonštruovali a
rozširovali, nakoľko sa každý rok aj zvyšuje počet dodaných
lietadiel a šťastie praje pripraveným. Keď sme tam boli my, tak
továreň chŕlila 48 kusov mesačne a na jednej produkčnej lajne sa
už venovali projektu 737 MAX.
Ako som už spomínal Alan tu bol
nespočetne veľa krát a poznal tu skoro každého, ale v novo
zariadenej časti s odletovým terminálom s dvomi rukávmi sme sa
tiež pomotali, aby sme našli kanceláriu pre customer relation
(oddelenie styku so zákazníkom), aby nám sympatické dievčatá
odovzdali bezdotykové karty k otvoreniu dverí kancelárie, ktorá
nám bola pridelená a vraj nás ostatné veci už čakajú dnu.
Kancelária bola na jednej z troch dlhých chodieb. Každá mala
svoje označenie, buď podľa leasingovej spoločnosti, alebo
aerolinky, ktorá lietadlo preberala.
Detaily preberania letecká spoločnosť/leasingová spoločnosť nebudem radšej rozoberať pretože moc do toho nevidím, ale tiež to bola jedna so zaujímavých skúseností. Ako od Nitry dole hovoria: „Óootom póóótom“. Nebudem predsa predbiehať!
Detaily preberania letecká spoločnosť/leasingová spoločnosť nebudem radšej rozoberať pretože moc do toho nevidím, ale tiež to bola jedna so zaujímavých skúseností. Ako od Nitry dole hovoria: „Óootom póóótom“. Nebudem predsa predbiehať!
Myslíte, že už sme v kancelárii?
Ešte nie! Samozrejme že aj baľšaja technika niekedy zlyhá a nám
musia prekódovať bezdotykové klúče, pretože vraj robili nejaké
zmeny na poslednú chvíľu. Ale na druhý pokus sme dnu, všetko čo
je treba je k dispozícii od PC cez kancelárske potreby a dokumenty,
ktoré sem boli odoslané s predstihom z Dubaja. Z technického úseku
prichádza Larry a oznamuje, že ak by sme chceli, tak môžeme
spraviť dnes Customer walk (detailná prehliadka lietadla) a nájdené
nezrovnalosti by sa snažili odstrániť do nasledujúceho dňa, aby
sme mali nejaký ten deň v zálohe, keby sa vyskytlo niečo vážne.
Pred tým ale ako sa dostávame na
plochu letiska si musíme ale pozrieť bezpečnostné inštruktážne
video. Bolo krátke a presné a čuduj sa svete nezaspával som pri
ňom. Hneď po tejto vsuvke dostávame letiskový kroj v podobe
reflexnej vesty a baseballovej čiapky s plastovým protektorom
hlavy. Kto by čakal nejaké veľké bezpečnostné opatrenia, tak
neboli skoro žiadne. Vlastne v doprovode domácich sa dostáva na
plochu jednoducho a bez zbytočných nepríjemností. Zažil som však
prvé sklamanie, kedy vyzbrojený zrkadlovkou, compactom a keby niečo
tak aj mobilom mi je vysvetlené, že nemôžem fotiť žiadne iné
lietadlá ako lietadlo našej spoločnosti. Želal som si v tom
momente, aby som ich preberal všetky a keby som mal tri čarovné
oriešky, tak aj jeden odtrhnem, ale musel som sa krotiť, pretože
americký brat Larry ma stále pozoroval a neprestával ani keď som
na neho zagánil. Prešli sme sa teda pekný kúsok k nášmu
lietadlu, vyfasovali kufríky s inšpekčným zrkadlom, svetlom a
červenou páskou. Bolo mi povedané, že čokoľvek sa mi nezdá,
aby som označil. A tu stála medzi zvukovými bariérami, tvoriace
hranicu stojánky naša A6-FGB.
Rozdelili sme sa a dali si bojové
úlohy. Ja spravím vonkajšok a Alan vnútro, čo bolo celkom fér
aj keď v tomto a ani predchádzajúcom lietadle neboli nainštalované
sedačky. To zrejme z dôvodu, že keď sa robila modifikácia
lietadiel počas C-checku (revízie „C“) a doinštalovala sa
business trieda, zostalo nám veľa economy sedadiel a bolo by škoda
ich nevyužiť.
Nuž nabažil som sa pohľadu na tu
krásu a začal si všímať nové detaily. Tie krásne ukazujú, že
vylepšenia typu 737 MAX sa implementujú už aj na nových 737 NG.
Prvé do očí udreli hneď LED pristávacie svetlomety.
Tie zjednotili Fixed landing lights s runway Turn-off lights a odstránili mnohokrát problémové Retractable landing lights a Taxi light. Klamal by som, že by som o tom nevedel alebo nečítal, ale vidieť to naživo je iné.
Tie zjednotili Fixed landing lights s runway Turn-off lights a odstránili mnohokrát problémové Retractable landing lights a Taxi light. Klamal by som, že by som o tom nevedel alebo nečítal, ale vidieť to naživo je iné.
Keď sme už u tých svetiel, tak
spomeniem ešte jednu zaujímavosť. Z celkového počtu siedmych
spínačov zostalo LEN 5 a kto na Boeingu 737 pracoval alebo lietal
si pamätá aj drevenú lištu. Tá slúžila pri pristávaní na
rýchle zapnutie všetkých 4roch pristávacích svetlometov. No na
nových Ngčkach už nie je potrebná a tak zmizol posledný kúsok
dreva z Boeingu 737.
Postupne som lietadlo obehol, využil
som, že bolo všetko krásne pootvárané a mohol som tak všade
nakuknúť.
Následne som to isté absolvoval z vtačej perspektívy, respektíve z vysokozdvižnej platformy, aby som mohol prezrieť vrchnú časť trupu, krídel, výškovky a smerovky. Nálezy boli zväčša kozmetické a tak som využil čas, aby som si mašinku trošku aj pofotil a išiel som sa nadýchnuť novoty do kabíny. Je to nezabudnuteľné a hneď mi to pripomenulo časy starého dobrého SkyEurope.
Následne som to isté absolvoval z vtačej perspektívy, respektíve z vysokozdvižnej platformy, aby som mohol prezrieť vrchnú časť trupu, krídel, výškovky a smerovky. Nálezy boli zväčša kozmetické a tak som využil čas, aby som si mašinku trošku aj pofotil a išiel som sa nadýchnuť novoty do kabíny. Je to nezabudnuteľné a hneď mi to pripomenulo časy starého dobrého SkyEurope.
Vráťme sa ale späť do cockpitu
Foxtrot Golf Bravo. Pozrel som si tie drobné zmeny, spravil nejaký
záber a zistil, že ubehlo mnoho hodín od kedy sme s prehliadkou
začali.
Takže sme to na dnes ukončili, prevzali sme si na letisku SEA auto z požičovne, aby sme boli trošku mobilný a hor sa na hotel na nejaké to pivo, veď zajtra svitá znova.
|
|||
---|---|---|---|
Nový ovládač parkovacej brzdy a Cutout lever |
Takže sme to na dnes ukončili, prevzali sme si na letisku SEA auto z požičovne, aby sme boli trošku mobilný a hor sa na hotel na nejaké to pivo, veď zajtra svitá znova.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára